Klachtenregeling

Gelukkig zijn de meeste cliënten tevreden over hun zorgverlener. Toch kunt u van mening zijn dat u onzorgvuldig behandeld bent of dat bepaalde zaken beter hadden gekund. Uw opmerkingen of klachten bieden uw zorgverlener de mogelijkheid om de dienstverlening zo nodig te verbeteren. 

Hier kunt u lezen wat u kunt doen als u suggesties of klachten heeft. 

 

Persoonlijk contact

Probeer altijd eerst het probleem met uw zorgverlener op te lossen. Uw zorgverlener stelt het vaak op prijs dat hij of zij direct de gelegenheid krijgt de oorzaak van uw klacht met u te bespreken.

Deze directe benadering gaat niet iedereen even gemakkelijk af, maar als uw zorgverlener niet weet dat u ontevreden bent, kan zij of hij ook niet proberen de klacht op te lossen. Een goed gesprek kan veel duidelijkheid geven waardoor u samen tot een oplossing van het probleem kunt komen.

 

Klachtenfunctionaris

U heeft de mogelijkheid ondersteuning in te schakelen van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.

Competent Rebel is aangesloten bij een door het ministerie erkende geschilleninstantie. De uitvoering van deze klachtenregeling is via Solopartners ondergebracht bij Geschillen In De Zorg (GIDZ). De klachtbehandeling voldoet hiermee aan de eisen vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz), de Wet Zorg en Dwang (Wzd), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet verplichte GGZ (Wvggz) en de Jeugdwet.

 

Wat doet een klachtenfunctionaris?

 

Een klachtenfunctionaris is onafhankelijk en neemt uw klacht serieus. Zijn doel is het bespreekbaar maken van klachten (of onvrede) en bemiddelen bij conflicten. Ook kunt u bij hem/haar terecht met uw verhaal. Tevens kan er voor gezorgd worden dat u een excuus krijgt van uw zorgverlener. Maar ook het wijzigen van de procedure die bij u tot klacht heeft geleid, kan tot de resultaten behoren.

 

Verschillende routes voor klachtafhandeling

Ontvangt u zorg vanuit de jeugdwet?

Klik dan hier voor het stroomschema voor klachtenafhandeling binnen de jeugdwet.

 

Ontvangt u zorg vanuit de Wmo?

Klik dan hier voor het stroomschema voor klachtenafhandeling binnen de Wmo.

 

Ontvangt u zorg vanuit de Wlz of koopt u de zorg zelf in?

Klik dan hier voor het stroomschema voor klachtenafhandeling indien u niet binnen de jeugdwet of Wmo valt.


U kunt contact opnemen met de klachtenfunctionaris via:

 

Contactgegevens Geschillen in de Zorg (GIDZ)

Website  www.geschillenindezorg.nl

Email klachten@cbkz.nl

Telefoon (085) 4858560

 


Wilt u een geschil indienen bij de geschillencommissie van GIDZ, dan kunt u gebruik maken van onderstaand formulier.