Jonge kinderen, kunnen niet altijd met woorden aangeven wat hen dwars zit. Vaak zien we als ouder, leerkracht of hulpverlener kinderen die boos of angstig zijn en opstandig gedrag vertonen.
Met dit gedrag proberen kinderen echter aan te geven dat er iets niet goed gaat.
Tijdens de begeleidingsmomenten in de praktijk kwam ik er steeds meer achter dat kinderen via hun spel wel dingen vertellen. Zij spelen hun verhaal uit, hun angsten, hun wensen en behoeftes.
Omdat ik merkte dat spel een van de belangrijkste tools is om achter de behoefte áchter het gedrag te komen en kinderen hier zonder woorden hun verhaal vertellen wanneer er ingewikkelde problemen of gebeurtenissen op hun pad terecht zijn gekomen die zij niet alleen of samen met hun ouders of verzorgers kunnen verwerken; ben ik in september 2020 gestart met de Master Speltherapie, om mij te specialiseren tot speltherapeut.
Omdat ik nog geen bij de NVVS geregistreerde speltherapeut ben en ik op dit moment in opleiding ben tot speltherapeut om deze accreditatie wel te behalen, wordt er nadrukkelijk gesproken van begeleiding met behulp van spel en niet van speltherapie. Ik verwacht de Master Speltherapie in 2022 af te ronden.
Wanneer ik deze accreditatie heb behaald, zal de therapievorm Speltherapie aan het zorgaanbod worden toegevoegd en is financiering hiervan mogelijk via de Zorgverzekeringswet, indien u hiervoor aanvullend verzekerd bent.
Systeemopstellingen
Ook heb ik de training van 'Een taal erbij' gevolgd, waardoor ik tijdens de (gezins)begeleiding gebruik kan maken van een extra taal: namelijk die van het neerzetten van het systeem met behulp van Duplo poppetjes. Deze systeemopstelling geeft vaak een heel verhelderend beeld en nieuwe inzichten over patronen en mogelijke trauma's in een gezin.
Ik heb daarnaast ook een zeer grote verzameling Playmobil poppetjes die hier ook voor gebruikt kunnen worden, wanneer dit meer aanspreekt.